פתרונות נגישות לנכים

רישיון להפעלת עסק ומבנה ציבורי מותנה במתן פתרונות נגישות לבעלי מוגבלויות.

לפניכם שורה של פתרונות שיסייעו לכם בתהליך קבלת הרישיון ובשילוב בעלי המוגבלויות במרחב הציבורי.

כל בעל מוגבלויות והפתרון שלו הוא זקוק

המונח "בעלי מוגבלויות" כולל סוגים שונים של נכויות: עיוורים, חרשים, חסרי גפיים, אנשים הנתמכים בקביים או בכיסא גלגלים וכד'.

כל נכות מחייבת התייחסות שונה ופתרון שיתן לנכים מענה הולם ויאפשר שימוש שווה זכויות בבתי עסק ובמרחב הציבורי.

1. שלטי נגישות – להקלה על בעלי מוגבלויות ולתשומת לב הציבור הרחב

קיימים סוגים שונים של שלטי נגישות. חלקם נועדו להתראה והזהרה, וחלקם משמשים כמכְוונים להתקני נוחות שנועדו להקל על בעלי מוגבלויות להתנהל במרחב הציבורי.

שלטי נגישות מהסוג האחרון נועדו גם על מנת להסב את תשומת לב הציבור הרחב להתחשבות ומתן זכות קדימה לבעלי מוגבלויות, בדומה לשילוט רחוב המציין חניה לרכב נכה.

דוגמה טובה לכך הוא שילוט המצביע על שירותי נכים. שילוט מסוג זה מודיע לבעל המוגבלות כי יש במקום שירותים (נוחיות) מאובזרים בהתאמה לצרכיו, הכוללים ידיות תמיכה, מתלה למקל (סבא) וכיוצא באלה.

שילוט המצביע על שירותי נכים נועד, כאמור, גם כדי להנחות את הציבור הרחב שלא לתפוס התא הייעודי.

שלטי נגישות כוללים גם סימון באותיות גדולות, למשל ציון קומה, המאפשר לבעלי ראיה לקויה לזהות היכן הם נמצאים. שלט הנושא את הכיתוב "מותרת כניסה עם חיות שירות" מציין כי עיוורים רשאים להיכנס עם כלבי נחיה.

עיוור אמנם לא יראה את השלט, אך יוכל להיעזר בעוברים ושבים בעלי ראיה תקינה על מנת לוודא שאכן קיים שלט כזה.

2. משטחי אזהרה

משטחי אזהרה רצופים בתבליט של גבשושיות. בדומה לקריאת כתב ברייל, יכולים עיוורים וכבדי ראייה לחוש את המשטח בכפות רגליהם ובעזרת מקל גישוש.

המסר שמגיע מהמשטח מאפשר להם לזהות שינויים במסלול ההליכה, כגון מעבר מהרחוב למבואה של בניין, כניסה ויציאה ממעלית, הגעה לגרם מדרגות וכד'.

פתרונות נגישות לנכים

3. סימון מדרגות

סימון מדרגות מתבצע על ידי הדבקת פסים בולטים על שפת כל מדרגה ומדרגה, ולו מטרה כפולה.

  1. תיחום גבול המדרגה ואזהרה מפני חריגה ממנה, שעלולה להסתיים במעידה.
  2. מניעת החלקה, אם ביום גשום כשהנעליים רטובות, או כשהמדרגות עברו שטיפה או נרטבו כתוצאה מסיבה כזו או אחרת.

4. אביזרי טואלטיקה מתחשבים

תאי שירותים המיועדים לנכים במקומות ציבוריים הם בעלי שטח גדול מתאים רגילים. והמגמה ברורה – תאים אלו צריכים לאפשר כניסה עם כיסא גלגלים והתנהלות נוחה, דבר שאינו אפשרי בתא שירותים סטנדרטי.

אבל תא שירותים לנכים חייב להכיל גם אביזרים תומכים כמו ידיות אחיזה למניעת מעידה ומתלה למקל הליכה (מקל סבא), שימנע את נפילתו על הרצפה ויחסוך את האילוץ להתכופף בתום השימוש בשירותים.

5. אפליקציה למבדקי בטיחות

פתרון זה אינו מיועד ישירות לבעלי מוגבלויות, אלא לבעל התפקיד האחראי לתקינותם של כל פתרונות הנגישות הנדרשים בבתי עסק ובמרחב הציבורי.

כמו כל ציוד באשר הוא, גם מתקני נגישות לבעלי מוגבלויות סובלים מבלאי. אחראי נגישות שעושה את עבודתו נאמנה, ולא רק כדי לצאת ידי חובתו, חייב לערוך בדיקות תקינות באופן שוטף.

לשם כך נועדה האפליקציה למבדקי נגישות. במקום להסתובב במתחם עם קלסר, עט ואינסוף דפים, אפשר היום לנהל את כל התהליך, בקלות ובפשטות, בטלפון הנייד.

האפליקציה מאפשרת צילום מפגעים וכתיבת דוחות תקינות. כשהדו"ח הושלם אפשר לשלוח אותו ישירות ללקוח כקובץ דיגיטלי.

הקובץ נשמר בזיכרון הטלפון, כך שניתן לתקן טעויות, לערוך בו שינויים לפי הצורך, ולשלוף אותו לעיון וסימוכין בכל רגע נתון.

סקרנו כאן פתרונות אחדים מתוך מגוון רחב של הפתרונות הקיימים לנגישות נכים. מומלץ להיות עם יד על הדופק לגבי חידושים בתחום כדי להעניק לכו…לם שירות טוב יותר –

זה טוב לעסקים, ובראש ובראשונה לבעלי מוגבלויות, שבארצנו למודת המלחמות אין אנו יכולים להתעלם מהם.