האם הטבת מס על רכב חשמלי המתוכננות לצנוח בינואר 2023 יבלמו את הביקושים לרכב ירוק
מס קניה על רכב חשמלי בדרך למעלה ותורם את חלקו להתייקרות רכב ירוק המתלווה לעליית מחירי הליתיום
מס רכב ירוק 2023 מעלה סימני שאלה משמעותיים לגבי פתרונות מיסוי רכב בהם משתמש האוצר על מנת לבלום את אבדן הכנסות המדינה ממס רכב בכללותו.
ממשלת ישראל במו ידיה התניע מהלך בו מיסוי רכב חשמלי בישראל הן רכב היברידי והן רכב פלאג אין, ורכב חשמלי מלא נועד לעודד ולהוביל במהירות למעבר לשימוש ברכב ירוק הן לצרכנים פרטיים והן על ידי חברות הליסינג וציי הרכב הגדולים.
הטבת מס רכב חשמלי ומס קניה רכב חשמלי לצד הוצאות תפעוליות והוצאות נמוכות על דלק גרמו לחברות המספקות שירותי קצין בטיחות בתעבורה להגיש ללקוחותיהם תוכניות הצטיידות עתידיות מבוססות על ציי רכב ירוק בעיקר לציי רכבים פרטיים.
השיקולים של רוכשי רכב ירוק פרטיים הם לעיתים פחות מורכבים אך בישראל שוק הליסינג הפרטי (תפעולי או שאינו תפעולי) פורח וכך גם יבואני הרכב תרמו לעליה ברכישת רכבים ירוקים פרטיים.
אז מה נשתנה או ישתנה במס רכב ירוק 2023
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) על העלייה בשימוש ברכב ירוק היברידי וחשמלי אינם מפתיעים על רקע הטבת מס רכב חשמלי הנוהגת שאמורה להשתנות בינואר 2023.
דו"ח הלמ"ס על כלי רכב מנועיים לשנת 2021 מצביעה על "זינוק" לא פחות מכך ברכישת רכבים ירוקים.
…"סך כלי הרכב ההיברידיים עמד על 299,644, עלייה של כ-34% לעומת שנת 2020.
בשנת 2021 היו16,251 כלי רכב חשמליים, פי 3.6 מאשר בשנת 2020."…
מס רכב ירוק 2023 אמור להיות שונה משמעותית ממיסוי רכב חשמלי ב-2022 או בשנים שלפני ומסמן נקודת מבחן להצלחת התוכניות הממשלתיות להפחתת השימוש ברכבים בדרגות זיהום גבוהות.
נראה כי לממונים על הכנסות המדינה היה ברור מלכתחילה כי תהליך המעבר מרכב ירוק יוביל לירידה בהכנסות ולכן נתבו צעדים כאילו שקטים בתחום מסוי רכב חשמלי שיתרמו לאיזון בהכנסות ממס רכב.
אז מה נשתנה או ישתנה במס רכב ירוק 2023
התוכנית הרב שנתית של הממונים על הכנסות המדינה ביחס לתחום הרכב הירוק הייתה כי מחירו של הרכב הירוק ירד פלאים עם ירידה צפויה במחירי סוללות הליתיום.
נראה כי תעשיית הרכב כולה הלכה שבי אחר הנחה זאת שמסיבות גיאופוליטיות התבררה כשגוייה מהותית.
מבט מהיר בציוץ בטוויטר של גוף המכונה World of Statistics מחודש אפריל 2022 מדגים את השינוי המהותי במחירו של חומר גלם זה שהשפעתו על מחיר הרכב הירוק משמעותית ביותר.
המחיר בדולרים לטון ליתיום ב-2/4/2022
- 2022: $78,032
- 2021: $17,000
- 2020: $6,800
- 2019: $11,310
שינוי זה וכן הרפורמה ההדרגתית בהורדת ההטבות הניתנות הן במס קנייה על רכב חשמלי והיברידי הון בשיעורי מס הקנייה עלולים לגרום לחישוב מסלול מחדש בעיקר בקרב ציי הרכב המוסדיים שהיוו את החלק הארי של רוכשי הרכב הירוק.
מתוך דוח הלמ"ס 2019-2020
ההפחתה ההדרגתית הצפויה בשיעור על מס הקנייה על כלי רכב ירוקים.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
רכב היברידי עד ציון ירוק 130 | 45% | 50% | מיסוי רגיל | מיסוי רגיל | מיסוי רגיל |
רכב פלאג- אין עד ציון 100 | 25% | 30% | 40% | 55% | מיסוי רגיל |
רכב חשמלי | 10% | 10% | 10% | 20% | 35% |
ההטבה המרבית האפשרית על רכישת כלי רכב ירוקים.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
רכב היברידי עד ציון ירוק 130 | 20,000 | 10,000 | – | – | – |
רכב פלאג- אין עד ציון 100 | 60,000 | 45,000 | 40,000 | 30,000 | – |
רכב חשמלי | 75,000 | 75,000 | 75,000 | 60,000 | 50,000 |
עליית המחירים המשמעותית של מחירי הליתיום שבלמה את ירידת מחירי כלי הרכב הירוקים אליה מתווספת ההרעה בתנאי הרכישה של רכבים ירוקים עלולה לגרום להאטה משמעותית בקצב המעבר של נהגי ישראל לשימוש ברכבים ירוקים.