שומשום או סומסום

באמת, שאלה טובה! שומשום נשמע כמו שני שומים, ולכן הרבה אנשים כותבים סומסום כשהם מתכוונים לשומשום למאכל. זה פשוט נשמע נכון.

האם יש בכלל דבר כזה סומסום? בהחלט כן! אז בואו נעשה סדר בדברים אחת ולתמיד.

עברית, רבותי – עברית

לפני שעוברים לדון בשאלה שומשום או סומסום, שנשמעים בעברית מדוברת אותו דבר, כדאי לדעת שבעברית תקנית שומשום, אותם זרעונים שמשביחים את הבייגלה, צריך לבטא שֻׁמְשֹׁוֹם (Shumshom).

מה זה שומשום?

שומשום מוכר לכולם מהבייגלה, מהחלה, מהבורקס ומאינסוף דברי מאכל אחרים, כתפזורת של זרעונים צהבהבים המשמשים לתוספת טעם וריח.

השומשום הזה מופק מצמח חד-שנתי הגדל בעיקר בדרום מזרח אסיה – בורמה, סין, הודו, וגם באתיופיה, אשר ביבשת אפריקה. לשומשום פרחים צהובים ותרמילים בהם מתפתחים הזרעים הכל כך טעימים.

שומשום בזירת המטבח

השומשום נפוץ מאוד במטבחי המזרח התיכון והמזרח הרחוק. בנוסף למאפים שהוזכרו משמש השומשום לתיבול ולייצור טחינה, חלבה ושמן שהופך כל סלט למעדן.

בשנים האחרונות נהנה ענף המסעדנות והקולינריה משגשוג ופולריות גואה בתוכניות אוכל בטלוויזיה, מה שאִפשר לשומשום לפרוץ את גבולות יבשת אסיה ולמצוא לעצמו מקום של כבוד במטבח הבינלאומי.

פינת הבריאות

השומשום מכיל 50% שומן, וזה הרבה מאוד. אבל השומן שלו הוא מה שנקרא שומן טוב! כך שאם צורכים אותו באופן מאוזן אפשר ליהנות לא רק מטעמו הנפלא אלא גם מערכיו התזונתיים, וכאלו לא חסר.

השומששום עשיר בנוגדי חמצון, שטובים ללב ולמערכת כלי הדם ומונעים התפתחות של תאים ממאירים.

נוגדי החמצון גם מעניקים לשומשום חיי מדף ארוכים, כך שלא צריך למהר להשליך לפח שומשום שכבר שכחתם מתי נקנה.

השומשום מכיל ריכוז גבוה של אומגה 6 – חומצת שומן חיונית להתפתחות הגוף. אומגה 6 מורידה את רמת הכולסטרול הרע בדם, וזה טוב.

עם זאת היא גם מפחיתה את רמת הכולסטרול הטוב, והדרך הכי טובה לפצות על כך היא בפעילות גופנית.

שומשום או סומסום

מה זה סומסום?

אז אחרי שהבהרנו כי שומשום למאכל כותבים עם פעמיים האות "שֹ", נשארת תלויה השאלה מה זה סומסום?

נא להכיר – סומסום לריצוף. לפועלי בניין ולאנשים העוסקים בעבודות עפר אין צורך לערוך היכרות עם חומר הבניה ההנפוץ, המוכר גם כחול סומסום, ובקיצור – סומסום.

גרגרי סומסום דומים בגודלם וצבעם לזרעוני שומשום, כך שהשם הזה פשוט תפור על סומסום לריצוף.

לא בטוח שתמצאו סומסום במילון עברי עברי, אבל במילון של ענף הבניה סומסום עם פעמיים האות "ס" הוא מילה תקנית ומובנת לגמרי.

למה סומסום?

רק רגע, התאור של סומסום מתאים לחול, ומתבקשת השאלה האם זה לא אותו דבר. אז זהו, שלא! למרות הדמיון, גרגרי הסומסום גדולים במעט מגרגרי החול.

הסומסום קל יותר מהחול, סופג פחות מים ובעל סיכויי שקיעה נמוכים מהחול. ועוד פרט קטו – סומסום זול מהחול הרגיל. כל אלו הופכים את הסומסום למצע מועדף לריצוף על ידי רוב בעלי המקצוע.

על פי סקר שנערך בקרב רצפים באתר מדרג 82.5% מבעלי המקצוע מעדיפים לעבוד עם סומסום על פני חול.

רחוב סומסום

כולנו גדלנו על תוכנית הטלוויזה החביבה, ואפשר אפילו להגיד חינוכית, רחוב סומסום. באנגלית נקראת התוכנית Sesame Street. בעברית Sesame = שומשום, ולמרות זאת נכתב שמה עם פעמיים האות "ס".

אז אם לזכייני התוכנית בישראל מותר לעשות שגיאת כתיב שכזאת ולגדל עליה דורות שלמים, אי אפשר לבוא בטענות אל אף אחד ששולח את הילד למכולת עם רשימת קניות שרשום בה סומסום ולא שומשום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This field is required.

This field is required.